Saturday, December 25, 2021

Mensaxes

 

Llevo tola mio vida, a lo menos tanto como m’alrcuerdo, pasando la Nuechebona con una mesma liturxa. El ritu entámase col discursu del Xefe del estáu, y uso esta espresión porque na mio infancia, la d’una casa humildosa asturiana, entá yera’l Caudillu quien entraba nel nuesu llar. Al entamu facíalo pente medies la radio, depués nuna televisión en blancu y negru que costara probabelmente un sueldu, o quiciabes más, de mio padre. Siempres yera igual, nun mos sentábemos a la mesa hasta’l remate del discursu, dalgo que, al mio hermanu y a min, esmolecianos, pues malapenes prestábemos atención a Franco y sí a mio madre qu’aquella nueche procurábase especialmente.

Depués vinieron los discursos del rei Xuan Carlos, y nestos años caberos los del so fíu, el rei Felipe. Podría presumir, pues, de ser un espertu en discursos navidiegos, y dalgo de cierto hai nello. Los de Franco, anque yo los oyere como en sorda, pola edá, ye probable que salíeren de la so propia voluntá, puestu que’l so réxime daba-y esa prerrogativa. Los discursos reales, en cambiu, como actu de la real persona, deben ser refrendaos pol gobiernu, esto ye, que nada se diz ensin l’aprobamientu del inquilinu de la Moncloa.

Dientro d’esa concordia ente palacios, cabe maxinar que, nos primeros años, el xoven monarca d’un llau y un Suarez ensi tiempu pa rascase del otru, funcionaben con una cierta lasitú nesti menester discursivu pero, col pasu del tiempu, quedó nidio que los gobiernos amarraben con procuru los discursos del rei en xeneral y el navidiegu en particular. Quiciabes con mayor control per parte de los “progresistes”, pol so teóricu republicanismu, y una aparente llibertá del llau conservador, respetuosos de la institución monárquica, según dicen dalgunos.

Poro, va dellos años que pongo más atención a la redolada, na que maxino mensaxes, qu’a les pallabres, qu’albidro someties al xugu de la egrexa autocensura, y que, esti añu, tienenme paecío marcadamentemente gubernamentales por contraposición a la decoración, na que me paeció ver críptiques declaraciones.

Nun ye país pa vieyos España, emulando aquella premiada película. Una imaxe de la Sagrada familia al entamu, que yá nun tornó a apaecer fo l’únicu destellu de les vieyes tradiciones, depués, en cuantu a la Navidá, el permanente árbol y les flores de pascua, vezos trayíos del mundu anglosaxón y que, como casi too na cultura “nueva”, paecen apoderase del entornu, que nesti casu algamaba tamién al marcu pictóricu, mui modernu, ensin llugar pa lo clásico.

Les fotografíes, el mayor mensaxe añal, trayenmos el futuru de la mano de la princesa d’Asturies. Detrás del rei, una imaxe de la real familia y, per un momentu, creí ver, como nuna esquina, na fotografía trasera, al rei Xuan Carlos; pero non, yera una ilusión; el padre de la España anguaño sigue proscritu, hasta nos mensaxes. La España de güei, yá nun perdona los pecaos de bragueta, ficimonos tan hipócrites como si fuéremos protestantes, yá nun funciona l’actu de contrición y la penitencia, anque tengas 84 años. Una pena.

Raúl Suevos

A 25 díes vencíos d’avientu de 2021

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