Sunday, December 5, 2021

Cruciando Bilbao

 

Desconozse la situación de drechos de la semeya

Primero los estudios y depués el trabayu obligaronme a colar d’Asturies. Son yá casi cincuenta años entrando y saliendo de la rexón, n’ocasiones haza Madrid y les más de les vegaees haza Navarra primero, depués camín de Cataluña, y finalmente con destín n’Aragón. Siempres cruciando Bilbao.

Mientres dellos años el viaxe per carretera yera un pequeñu supliciu. Per aquel entós la carretera nacional discurría non sólo pel centru de la capital vasca, sinon tamién per una serie de poblaciones pequeñes que nun yeren a asumir aquel tráficu tremendu cola única ayuda d’unos cuantos semáforos. La impaciencia de los neños nel asientu d’atrás, ensin el consuelu de les modernes consoles de xuegu, podíen convertir la esperiencia nuna tortura medieval. Yeren otros tiempos.

Pasaos dellos años la travesía de la gran ciudá fízose más llevadera gracies a l’autovía que l’atravesaba, anque el tráficu descomanáu facia que los atascos fueren numberosos y tamién los accidentes. La propia ciudá atopábase metanes un tremendu procesu de tresformación urbana que, de la mano del Guggenheim, diba convertila, xunto a San Sebastián, nuna meta turística a nivel mundial.

El siguiente pasu na meyora del viaxe vino de la mano d’una simple medida de tráficu; lo que nomen pacificación, esto ye, la llendera de velocidá a 80 km/h, daqué que siempres tien dao mui bonos resultaos en toles ciudaes au se impunxo. P’aquel tiempu el viaxe recortarase en casi un 40%; nun cabía pidir más.

Va quiciabes cuatro años atopamonos con unos magníficos túneles qu’eliminaben el pasu per Bilbao. Unos túneles impresionantes, puede que tan llargos como’l Negrón, con tres carriles y estupenda iluminación, y un preciu muncho más asequible que la nuesa salida a la Meseta; 1.39 euros. Unos túneles casi siempres vacios, magar que la señalización se modificara pa que los ayenos al vecindariu vayan, inalvertidamente, haza ellos. Una obra y un gastu que, visto’l so usu, no paez tener muncho sentíu.

Vien too esto a cuentu porque güei lleo que l’alcuerdu de financiación autonómica nuevu sofitaráse pal calculu fondamentalmente na población, daque que nun va favorecer a la España vaciada y tampocu a Asturies, que pretendía que se tuvieren en cuenta tamién parámetros como la vieyura, la dispersión y, por qué non, la compartimentación orográfica. Va ser la población, les grandes capitales.

Esto quiciabes reafirme a los que valoren les llengues tradicionales, nel casu de nueso la llingua, como un factor d’apalancamientu frente al gobiernu del estáu, anque se engañen nel casu vascu. Ye’l Conciertu, el Cupu, o meyor, el so axuste periódicu col gobiernu d’España, como nel casu navarru, el verdaderu preséu políticu que construye túneles innecesarios, la mesma ferramienta que va siguir siendo usada pa que dambes rexones cuenten con más y meyores servicios que’l restu d’España, especialmente si los sos votos son necesarios en Madrid. Ye lo que hay.

Raúl Suevos

A 4 díes vencíos d’avientu de 2021

Torna en castellán en repdiv.blogspot.com

No comments:

Post a Comment