Wednesday, February 22, 2023

Ente Pablo Motos y Van Gogh

 

Y’el pueblu de Quinto, a  25 minutos de Zaragoza, un d’esos pocos llugares que, a tenor de les cifres de población, consigue a malapenes caltenese vivu. La so economía básase na agricultura, con una vega del Ebru bien rica y na zona alta de les planes unos tarrenos cerealísticos que, magar el pedregal que siempres los tien caracterizao, anguaño rinden más que nunca gracies a la mecanización y al riegu. Magar too eso, cuentennos que nun hai relevu xeneracional y que los mozos nun quieren güei falar de garrar el tractor.

Tamién coopera a la bayura de la villa la minería del alabastru, de tradición secular y a la que-y falta una industria tresformadora que torgue, a lo menos parcialmente, que’l gruesu de la producción se vaya a la esportación, y con ello les plusvalíes y los puestos de trabayu que podríen permanecer nel territoriu. Ye lo qu’hai.

Tornamos a visitar el pueblu de la mano d’un bon amigu, Pepe, y d’Antonio, agricultor ya investigador aficionáu de la historia, que, depués d’un almuerzu contundente, mos lleven a la ilesia, va tiempu desacralizada, de l’Asunción, au, mientres unos trabayos de consolidación y adecuación pa usos culturales escomencipiaron a apaecer enterramientos baxo’l suelu, en númberu de 900, y ente ellos, nuna zona específica de particulares condiciones xeológiques, un ciertu númberu de cadávres qu’experimentaran una momificación natural increíble; cola P61, de rostru ente Pablo Motos y Van Gogh, como estrella ente les espuestes. El resultáu de too ello ya anguaño un museu magníficu qu’atrae una gran cantidá de visitantes, contribuyendo asina a la dinamización económica del llugar. Merez la pena la so visita, ensin dulda.

Amás de les momies, el llugar amonta’l so interés por ser centru de la batalla de Quinto, a finales d’agostu del 37, con participación de les brigaes internacionales, especialmente la Lincoln, formada por norteamericanos y canadienses, que se batieron na zona del cementeriu y escontra esta ilesia, a la que consiguieron rendir y desaloxar pente medies intensu cañonéu y, finalmente, aplicándo-y el fueu a los defensores caberos. Pa la crónica negra queda’l fusilamientu de munchos defensores de la posición tres rendise.

Acabamos averándonos a la loma del Purburel, al este del pueblu y dominante sobro’l mesmu, onde los defensores aguantaron más de dos díes la fuerte embestida diseñada pol xeneral Rojo, echada a perder polos sos voluntariosos pero ineptos xenerales permitiendo a los nacionales recomponese y contraatacar, ensin que Zaragoza cayera, como taba previsto. Ellí, na potente loma, los Fondos de promoción de emplegu tienen permitío la recuperación de les vieyes trincheres y posiciones, dando la posibilidá de recrear lo asocedío naquellos díes malfadiaos; y unu pue facese idea de la dureza de los combates ente los defensores y los internacionalistas balcánicos del batallón Dimitrov, sofitaos por potentísimos bombardeos aéreos y fueu artilleru.

La visita combinada ye una maravieya que nun riquier de conocencia previa pa esfrutala, y unu pue maxinar la repercusión cultural y económica qu’un centru d’interpretación podría dar a esti pueblu cargáu d’historia.

Raúl Suevos

A 22 de febrero de 2023

Torna en castellán en repdiv.blogspot.com

No comments:

Post a Comment