Thursday, April 21, 2022

El ferruñu cubán

 

En 2010, cuando aporté a La Habana, escomencipiaba a falase de reformes económiques na islla, depués llegaría’l paripé puestu a furrular por Raúl Castro, pero naquel momentu los recién llegaos queríemos pensar qu’aquello yera l’aniciu de daqué. Dalgo que, en combinación col progresivu deterioru de Fidel, podía ser l’entamu de la fin del réxime, tal y como lu viven y sufren los cubanos dende va más de 60 años. Pero non, aquello namái yera una más de les táctiques de supervivencia de los Castro, no que son maestros.

La realidá, yá entós, yera que los cubanos, mayoritariamente, nun teníen munches esperances, básicamente denguna; yeren yá munches les deceiciones que’l réxime-yos diera, y el tiempu siguió dándo-yos razón. Les reformes económiques, incluyendo la reforma agraria, nun foron tales, y la desapaición de Fidel tampocu aportó un res; siguió la represión, con menos dureza nes condergues pero con más palices y detenciones. Pasaría’l vodevil d’Obama, siguíu del esperpentu de Trump, p’aportar al más de lo mesmo de Biden. Ehí tamos.

Esti añu caberu hebo daqué de nuevu. Una manifestación espontánea punxo n’apretures al réxime que respondió con mayor númberu de detenciones y llargues condergues que recuerden los meyores momentos de Fidel, y los cubanos, pueblu reprimíu ente los que sufren represión, reaccionó moviendo los pies y na frontera sur de los EEXX detuvieron 30000 d’ellos esti marzu. En Cuba anguaño namái se queda’l que nun pue colar y los xubilaos tienen que tornar a trabayar énte la falta de xente mozo.

El presupuestu cubán nútrese de tres elementos principales; el turismu, la venta de servicios sanitarios –lléase sistema de semiesclavitú de los mélicos- y les remeses de los emigraos, el más importante de los tres. Toos ellos van mal; el turismu nun se fía de Cuba y la so sanidá deplorable, y mientes Varadero amuesa un vacíu desolador nos sos hoteles, na Española, los dominicanos tienen llenos los de so. Ye lo que hai.

Les “misiones” de los mélicos nel esterior yá nun son lo que yeren, menos países los requieren y el valir de los contratos tamién se reduz, lo qu’implica menos ingresos per esa vía, de mou que casi too acaba cayendo sobro los llombos de los emigrantes cubanos ¿O deberíemos nomalos refuxaos? Ellos son los que nutren el presupuestu cubán, coles perres qu’únvien a les sos families y el 20% que direutamente se queda’l gobiernu gracies a les empreses de pagu, en manes toes elles controlaes pol Exércitu cubán.

La provincia de Ciego d’Ávila quedóse ensin trenes por falta de combustible; Los pañales pa bebé nun salen de la capital porque nun hai tresporte; Bolivia dona xiringues a Cuba énte la escasez del producto; en Matanzas averióse la central eléctrica y nun son a iguala. Too paez desmoronase na islla pero nada-y importa al so gobiernu mientes el “bloquéu” lo xustifique y los progresistes de salón occidentales lo aplaudan.  

Raúl Suevos

A 21 díes vencíos de 2022

Torna en castellán en repdiv.blogspot.com

No comments:

Post a Comment