Sunday, June 14, 2020

Colón y la Corona


Como otres vegaes enantes un fechu puntual, la muerte d’un home negru a manes de la policía nesti casu, desendolcó un pandemónium de disturbios sociales en mediu mundu, especialmente nos EEXX, au too escomencipió. Les cifres d’actuaciones policiales mortales naquel país sobro les estremaes minoríes que nél se desenvuelven amuesen claramente que tienen un problema fonderu entá por resolver; problema que, dende China, güeyen con prestu.
La Guerra de Secesión ente un sur agrícola y un norte industrial xustificóse como una cuestión rellacionada cola esclavitú, anque depués les rellaciones sociales malapenes camudaron. Na dómina de los hermanos Kennedy, metanes la puxanza de la televisión, tornaron los problemes y disturbios a la primera plana y, dende entós, asistimos a ciclos de represión sobro les minoríes siguíos d’españíos de violencia nes cais; y nun mos engañemos, ye difícil que, per agora, la espiral se detenga.
Nos tiempos caberos, amás de los tradicionales asaltos a comercios de toa mena, tamién paez aportáu’l tiempu del valtamientu d’estatues. A Xunípero Serra yá-y dieron lo de so en California; esta vegada van a por Colón, tamién un racista y esclavista dicen. N’Inglaterra hasta a Winston Churchil tuvieron que protexer. Naide que tea sobro un pedestal paez tar a salvo destos Comités de salú pública nuevos.
Lo de les estatues impresiona porque queda mui dramáticu nos telediarios pero peor ye l’acosu a enseñantes políticamente incorreutos pa estos robespierres modernos, que pueden llegar a facer doblar el brazu a prestixosos centros d’enseñamientu con cientos d’años d’esistencia. La libertá de cátedra entama a tar n’entredichu a guelpe d’escrache estudiantil y les rectoríes claudiquen énte’l puxu destos puritanos nuevos. Tarrezome que la ilustración n’Occidente ta en peligru, asediada por minoríes radicales, y nun veo actitú nin coraxe pa llevar a la foguera a estos Savonarolas de mediu pelo.
Colón nun foi más que un peón d’una Corona española que naquel momentu construyía’l más avanzáu sistema de gobiernu de la dómina. La Reina Católica creyó nel proyeutu y trescalólu d’espíritu evanxelizador; l’aición de la Ilesia foi fundamental y a ello débese’l catolicismu n’América, pero tamién les 23 universidaes que fundó ellí España, más que tol restu de potencies xuntes. A Isabel debense les Lleis d’Indies, protectores de los indíxenes como súbditos de la Corona y prohibiendo la so esclavitú; el primer tratáu sobro drechos humanos pa cualquier observador oxetivu. Lleis que sedríen refrendaes años más tarde, en tiempos del Emperador, na Controversia de Valladolid, ensin dulda’l primer congresu sobro drechos humanos celebráu nel mundu.
Los españoles, un garapiellu malpenes, namái pudieron conquistar y construyir un imperiu dende la sabiduría pa llograr el sofitu de milenta almes, les mesmes que taben apoderaes poles élites depredadores azteques o inques. Colos españoles los impuestos en granu y trabayu personal yeren menores y el Dios que trayíen yera más indulxente. Cola independencia de les repúbliques nueves los pueblos indíxenes quedaron desprotexíos y dalgunos llegaron a desapaecer, corriendo’l mesmu destín qu’aquellos que cayeron baxo’l dominiu anglosaxón.
Que sigan valtiando estatues, nun con ello van resolver el problema.
Raúl Suevos
A 14 díes vencíos de xunu de 2020
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