Monday, March 29, 2021

Gastronomía, paisaxe y paisanaxe

 

A fuercia d’oyelo y dicilo acabemos por convencenos qu’aquel eslogan, afortunada creación d’un publicista, zarraba una verdá fondamental, anque la parte gastronómica, ensin dulda curiosa, implique más consumu calóricu del que la mayoría de los modernos urbanites necesita; sicasí, ye induldable que’l paisaxe asturianu, nos sos valles, costes y montañes, tres la milenaria aición de la mano del home tien llograo un conxuntu qu’impresiona, pola so belleza, a quien mos visita per primera vegada.

Nos tiempos caberos, dalgunes aiciones per parte del llexislador paez que se empobinen a resaltar l’aspeutu natural de la rexón –ehí tenemos el poder creciente de los parques nacionales y la menacia recien del llobu- col riesgu de que los últimos llabradores y ganaderos tiren la toalla y dexen el mediu rural como un érmu deshabitáu. Ye lo que hai, dirán dalgunos; pero ensin paisanaxe num me presta’l paisaxe, digo yo.

A mim, por razones profesionales, tocóme vivir en dellos países y estudiar idiomas estremaos. Ye daqué que fice con placer pues ello permitíame comunicame direutamente cola mio redolada, y asina descubrí que l’alemán ye tarreciblemente difícil, o que l’árabe ye una llingua meraviosa a la que’l castellán-y debe milenta pallabres. Les llingues, toes, son la primer y más importante espresión del home como ser social, y cada vegada qu’una d’elles desapaez con ella se va una parte importante de la bayura cultural de la humanidá.

Cuando pude, decidí dedica-y tiempu a la llingua de la mio tierra, l’asturianu. Conté pa ello cola meraviosa ayuda d’una institución singular y exemplar, l’Academia de la Llingua, que realiza cursos d’asturianu na so see braniega de Cangas de Narcea dende va yá abondo d’años; y anque en casa los güelos, en Marentes, Ibias, lo que se falaba yera la fala, también nomao eonaviego, tevi que centrame por cuestiones alministratives nel asturianu normalizao de l’Academia, llingua especialmente musical y gratificante pa quienes mos averamos a ella con amor, l’amor que toa espresión cultural requier.

Va unos pocos díes aprobóse nel Congresu una moción impulsada pol filoetarra Bildu, y sofitada polos grupos d’esquierda, pa facer cooficiales l’asturianu y l’aragonés, lo que desendolcó los esperados comentarios d’un y d’otru signu na rexón; comentarios qu’anuncien futures esfriegues polítiques que mos distraigan d’asuntos más importantes como son la vieyera imparable del Principao, la falta d’espectatives pa la mocedá, por citar dalgunos. Nun va ser la cooficialidá, por mui “amable” qu’ésta seya, la qu’igüe la escayencia d’Asturies.

Asturies cuenta con una Llei d’Usu de la Llingua asturiana que nunca se desendolcó en fondu y forma, y el gobiernu del Principáu pue articular midies pa que la Llingua creza dientro d’esi marcu llegal ensin recurrir a una cooficialidá que supondría romper la concordia anguaño esistente na rexón, separtándomos en dos bandos –daqué cuasi inherente a los políticos modernos- y camudando un bien cultural, la Llingua, nun preséu políticu susceptible de ser arrefundiao escontra la otra parte.

Tarrezome que lo curioso del paisanaxe asturianu corre peligru si nun facemos bien les coses. ¿Quiciabes un referéndum mos sacaría de duldes?

https://abellugunelcamin.blogspot.com/2019/08/cangas-de-narcea-el-shangri-la-de-los.html

Raúl Suevos

A 28 díes vencíos de marzu de 2021

Torna en castellán en repdiv.blogspot.com

No comments:

Post a Comment