Monday, July 21, 2025

Los tesoros de la Caxa

 

Nun ye Nicanor Piñole’l rei del verde asturianu. Hai otros pintores que tamién lo tienen trabayao, y con ésitu notable, pero como pa gustos esisten les colores, y nesti casu’l dichu adáptase maraviosamente a la situación, a mín ye’l xixonés el que más y meyor algama a trescalame. Quiciabes porque, amás del tonu atristáu y llentu que los sos paisazes paecen rezumir, trabaya tamién unes escenes costumbristes que mos lleven direutamente a aquelles dómines qu’anguaño paecen tan llonxanes.

El Muséu Piñole ye pa mín cita obligada ca ciertu tiempu, y esti branu, cola esposición temporal de los fondos de la coleición del Bancu Sabadell, heredaos daquel carbayón Bancu Herrero, del que namái queda, parcialmente’l nome y, sobremanera,  l’edificiu fabulosu de Manuel del Busto na cai Fruela d’Uviéu, yera una visita más que xustificada, anque, sorpresivamente, atopéme solu nes sos sales.

Y mereció la pena, anque namái fuera por ver esa familia “camín del Cristu” qu’encuadra otra vegada’l paisaxe de Prendes y la costa ente Torres y Candás, con una madre arremangosa, de manes grandes y curtíes, que llama poderosamente l’atención del visitante. Pero foi la “romería” la que m’atraxo especialmente, por un detalle en concretu, el paisaxe de fondu, que parez difuminase colos horizontes sucesivos y que me trae l’alcordanza del fondu que Da Vinci-y da a la Xoconda, anque nun tengo nin idea sobro si esiste dalguna rellación nel procesu creativu de Piñole.

Camín yá de casa asaltóme’l procesu de la dixestión sobro lo visto, y sobro lo que nun veremos, me temo. Y ye que, el fechu de qu’una institución privada como’l Sabadell-Herreru ponga a disposición una parte pequeña de la so coleición que correspuende a la obra de Piñole tá mui bien, pero, según creyo recordar, Masaveu aparte, yera la de la Caxa d’Aforros d’Asturies la más importante, anque esto ye namái intuición, pues nun me consta qu’al tiempu de la so desapaición se ficiera inventariu de los sos fondos; tampocu cuando estos pasaron a ser los de Liberbank, y, que yo sepa, muncho menos cuando la direición y xestión de lo que queda o quedaba pasó a residenciase en la puxante Málaga baxo’l nome d’Unicaxa; lo que mos dexa güérfanos, o ignaros, a lo menos de parte de los nuesos raigaños culturales. Ye lo qu’hai.

La decadencia de la rexón de nueso traduzse principalmente na nuesa mansedumbre como suxetos políticos y lo qu’escoyemos, lo que lleva al estáu de postradura económica y social actual, que namái los que nun quieren ver pueden negar o aceutar resignadamente.

Raúl Suevos

A 20 díes vencíos de xunetu de 2025

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