Thursday, January 16, 2025

L'enchufáu

 

Diz la Real Academia que se refier a persona que tien un enchufe, y, ente paréntesis, cuéntamos qu’ello ye un cargu que se llogra por influyencia. Y si bien la RAE ye una institución con pedigrí llargu, pos data de 1713, el conceutu d’enchufáu ye muncho más vieyu, y en tiempos renacentistes foron los cardenales y papas, los que cola so propensión irrefrenable pa nomar a los sos sobrinos, nepotes en llatín, pa tou tipu de cargu y sinecures, punxeron los cimientos pal conceutu de nepotismo anguaño, versión culta del enchufismu popular.

Como curiosidá y pieslle d’esta parte, señalar que los franchutes usen la espresión pistonné, del verbu pistonner, enchufar, recomendar, que col mesmu fondu que’l nuesu enchufáu, paez tener un ciertu aire de revolución industrial, quién sabe, anque a la fin ye lo mesmu, privilexar le heriedu sobro’l méritu. Ye lo qu’hai.

A min, na mío yá casi escaecía vida profesional, tocóme participar en competiciones estremaes, oposiciones, concursos, o concursos-oposiciones, qu’eses son les fórmules qu’equí usamos. La primer, la oposición, afayu del siglo XIX n’España, consiste en esixir y examinar unos conocimientos previos pa entrar a servir a l’alministración del estáu; el concursu de meritos, suele ceñise a la certificada preparación o formación de los postulantes pente medies escrutiniu en tribunal; y el tercer, ye lo mesmo pero restrinxese l’ámbitu a los que yá formen parte de l’alministración y cumplen unes condiciones determinaes.

La fase d’entamu de toles modalidaes suel centrase nel esame de les condiciones de los que se presenten, esto ye, si cumplen o no les condiciones esigíes, y, pa dalgunos, acaba nel refugu de la so pretensión por nun cumplir les esixencias d’edá, titulación, plazu de presentación, etc. dalgo que se señala na denegación de  la so instancia.    

Lo del hermanísimu del nuesu presidente de gobiernu paez inscribise notra dimensión. El concursu, según señala la prensa, retrasóse inexplicablemente demientres seis meses, coincidiendo col calendariu del máster qu’entoncenes cursaba; los sos siete idiomes nun apaecen refrendaos por dalu diploma, tampocu los estudios o llicenciatura n’economía, y, pa mayor sorpresa, los estudios musicales de San Petersburgu nun tán convalidaos nel país de nueso. Y too ello, al llau d’otros concursantes perfeutamente documentados, y, al paecer, meyor preparaos. La España de güei.

Pal común, esto ye, pal españolito d’a pie, queda la comparecencia del individuu énte’l xuez qu’investiga los fechos, y que quieren que-yos diga, hasta pena me daba’l mozu. Y ye que lo de ser enchufáu, dalgo mui común n’España, aguanta abondo, pero nun sé yo si lo suficiente.

Raúl Suevos

A 16 díes vencíos de xineru de 2025

Tuesday, January 14, 2025

Atención a Meloni

 

Nunca fui a pescanciar por qué, en xeneral, se güeya a Italia con una cierta altiveza dende esti llau de la oriella mediterránea. Faltu de los estudios sociolóxicos necesarios inclinome a pensar que nello se sofita dalgún atavismu de nueso, de cuando los Tercios campaben a lo llargo y ancho de la Bota, dende Sicilia al Milanesáu, pasando pela Campania, Toscana y la Lliguria. Ye lo qu’hai.

El casu ye que nun hai motivu real pa esa sobestima, al contrariu, Italia, país fundador de la Xunión qu’anguaño conocemos, y magar too esfrutamos, perdedor de dos Guerres mundiales, sepo salir d’elles colos vencedores, y “envizcar” una última posguerra almirable que la llevó a ser una de les campeones del resurdir européu, en tolos sentíos; tamién a crear una república, de resortes alambicaos según la tradición florentina, que, magar too, ehí sigue, p’almiración y referente de toos.

Estos díes postreros tuvimos noticia d’un fechu, cinco encadenaos, con poca resonancia nel nuesu país pero que mos señala’l pesu anguaño, y lo que ye más importante, futuru, de la señora Meloni. Entamó’l sainete cola detención en Roma, a petición yanqui, d’un inxenieru militar iraní guetáu nos USA; a ello contestaron los ayatolas cola detención y encarcelamientu d’una periodista italiana; siguió unos díes más tarde la visita sorpresa a Mar-a-Lago, la residencia del Cesar nuevu en Florida, por parte de Giorgia; el capítulu siguiente fo la lliberación de la periodista, con tantu de recibimientu ya imáxes esultantes n’Italia; acabando la historia cola suelta del iraní ensin que los yanquis protestaran ¿garrenlo?   

Meloni ye nesti momentu’l líder européu con mayor capacidá d’interlocución global, nel Mediterránéu mui penrriba de la Francia deprimida, la Gran Bretaña despaecida, o la España arrodillada; n’Hispanoamérica col Milei emerxente; colos países árabes nun tien problema; el so antieuropeísmu eleutoral va yá tiempu que ye historia y güei la “so” Italia rescampla percima d’un exe francu-alemán n’hores baxes, baxísimes tomaos dambos individualmente. El so “fráxil” gobiernu tripartitu paez aguantar escontra vientos, predicciones agoreres y encuestes sospechoses.

El lunes viniente, probablemente, va tar presente en Washington como invitada personal de Donald Trump, detalle anecdóticu pero importante, y, nel enfrentamientu arancelariu col que vien menaciando’l mandatariu nuevu, tamién nel enfoque sobro la invasión rusa n’Ucrania, puede qu’ella seya l’únicu interlocutor de pesu col que cuente Europa, con llarpiar de dientes d’algunos.

Yá que tal ¿acuerdense vustedes d’aquellos dos infelices vascos deteníos por Maduro? Podemos unviar a Aldama a solucionalo, o entrugar a Meloni cómo se fae. Pues eso.

Raúl Suevos

A 14 díes vencíos de xineru de 2025

Torna en castellán en repdiv.blogspot.com

Sunday, January 12, 2025

El chaquetón cruzáu

 

Esta mañana tevi un reblicón al pasáu, como de cutiu-y asocede al mío amigu Emilio cuando paseya peles cais de Lugo, eso que nes pelis llamen flash back. Salía yo de la mío pastelería habitual, o debería meyor conseñar como semanal, puestu que namái entro los domingos a comprame una breva espectacular enllena de crema, y ello porque’l colesterol nun me da pa más, cuando, al cruzar el semáforu, cruzeme  –almítanme la redundancia, qu’aína vien otra- con un tipu de la mío quinta, esto ye, un güelu decrepitu, lluciendo un chaquetón de pañu gris cruzáu. Y les alcordances golpiaronme, quiciabes abofetaron, que ye más llevaderu a la mío edá, colos mío dos chaquetones cruzaos de pañu azul.

Y ye que sí, yo tevi non unu, sinon dos, por aquello del crecimientu, porque’l primer, nun teniendo constancia documental, creo que debo datalu no qu’anguaño llamen pre-adolescencia, dómina de paes y duldes –atrévome a apuntar esta procacidá porque anueche tevi güeyando la Malena de Tornatore n’un d’esos canales que vienen col paquete audiovisual habitual- y el segundu, yá no qu’entoncenes llamaben el bachiller superior, y qu’aínda me llegó pa entamar la mío tapa d’opositor fuera de casa, en provincies tan llonxanes como la ventolera Zaragoza.

Los mío chaquetones llegaben de mui cerque de casa, de la cai Artillería del xixonés barriu de Cimavilla, al llau de la Comandancia de marina, au agora esiste un edificiu d’apartamentos, y nos sos baxos, cara al muelle y con fortuna desigual, intenten sobrevivir apuestes gastronómiqes estremaes, con discurrir inciertu pel momentu; y a mín fueme mui bien con ellos; abrigabenme, y, permítanme’l desahogu, quedabenme mui bien dao la mío figura espodada, y tamién la edá. Ye lo qu’hai.

Esto cabero, dalgún va poder pensar que ye autobombu, pero non, ye un amestao d’alcordances, yá que col segundu salía de la mío casa cuando algamaba los mío ésitos primeros coles moces, o lo que yo valoraba como talo, dalgo mui estrinxíu, toi seguru, comparao cola valoración que los adolescentes anguaño van facer del mesmu asuntu, y tamién pola apreciadura del paisanu col que me crucé nel cruce citáu. Y ye que, señores, quedaba-y bien, magar el gris, y eso, a según qué edaes, nun se puede atribuyir a la prestancia personal, sinon a les ayudes, como la que-y otorgaba esi estupendo chaquetón cruzáu de pañu gris.

Col chaquetón, el segundu, aporté a Zaragoza, anque l’internáu malapenes me dexó oportunidá pa lucilo, pero yera una muralla énte’l cierzu, como’l d’esta mañana, y gustaríame pensar que torna a tar de moda, anque la edá del portador nun lo abarruntaba.

Raúl Suevos

En Zaragoza a 12 díes de xineru de 2025

Torna en castellán en repdiv.blogspot.com

Saturday, January 11, 2025

Necesítase un Oliver North

 

O a otru semeyante, porque’l titular yá cumplió los 81 años y nun ye probable que tea pa una Contra nueva, como aquella qu’organizó a finales de los 80, en tiempos de Reagan, y que-y costó la so carriera militar, hasta entós rescamplante, y una conderga xudicial que dempués sedría anulada. Acabaría profesionalmente como comunicador de la Fox.

Lo de la Contra foi una operación encubierta yanqui que consistía, básicamente, en vender armes a los iraníes –prohibío pol so Congresu- pa mercar con eses perres armamentu pa unes guerrilles asentaes na frontera con Hondures coles que se pretendía acosar y debilitar al gobiernu sandinista qu’ablayó al réxime somocista, asitiáu en Managua tres la revolución y eleiciones llimpies,. Too saltó en pedazos col derribu d’un avión enllenu d’armes sobro territoriu nicaragüense, y North pagó los platos rotos.

L’asuntu tenía munchos más rabicos y derivaciones que los qu’equí s’apunten, pero vien güei a colación de lo qu’asocede en Venezuela, u ta instalada una dictadura tenebrosamente similar a la de los Castro en Cuba, o la del Daniel Ortega anguaño, que nun tien un res que ver col de los sos entamos, en Nicaragua. Una dictadura, que yá namái almiten los qu’ostenten la mesma condición, como amuesen los invitaos a la toma de posesión del sátrapa Maduro va dellos díes.

Los biempensantes entruguense qué se puede facer, retórica pura, pues como amuesen los exemplos de los sos vecinos, Cuba y Nicaragua, un sistema d’información interior eficaz, combináu con unes fuercies represives potentes, que non de seguridá, y el sofitu d’unas fuercies armaes compraes con ventaxes estremaes, da como resultáu’l control absolutu del país, que yá nun ye talu, sinon una prisión pa los que nun pudieron emigrar. Esi ye’l cuadru venezuelanu anguaño.

Y equí ye cuando entra un Oliver North, que foi condergáu nel so momentu non pol sofitu a la Contra sinon por saltase la prohibición de vender armes a Irán; un lo que seya que monte una operación semeyante que, pente medies l’acosu armáu –qu’eufemismu más guapu- dé una posibilidá al pueblu venezuelanu, que magar contar con una María Corina Machado bravísima, lo que ye güei nun tien dala salida pal so  devenir angustiosu.

Na parte operativa, llegaos ehí, la cosa pónse difícil, puestu que pa montar una operación, del tipu qu’equí se cuenta, necesitase un “santuariu” o retaguardia, como’l qu’ETA tevo demientres dellos años en Francia, que nesti casu sedría la Colombia de Petro, que tocantes Venezuela fai la esfinxe, como la España de Sánchez. Y amás tán les petroleres. Ye lo qu’hai.

Raúl Suevos

A 11 díes vencíos de xineru de 2025.

Torna en castellán en repdiv.blogspot.com

Friday, January 10, 2025

L'aprendiz

 


Yá tien llovío abondo dende entoncenes, cuando Donald Trump yera un aprendiz; tampocu lo yera cuando, al frente d’un programa de tele-realidá, multiplicó la notoriedá descomanda que yá tenía como pa catapultalu a la presidencia del so país, el que dirixe al mundiu, los Estaos Xuníos. Ye lo qu’hai.

Pero con esti aprendiz refiérome a la película qu’ainda se puede envizcar en dalgunes plataformes y que, con un guión a prueba de demandes xudiciales, cuéntamos los primeros años del césar que mos va rexir nos cuatro años vinientes, de forma imperial, nun lo dulden.

Un ególatra manifiestu, ensin escupulicios, dalgo que’l Tribunal supremu yanqui tien reforzao coles sos sentencies; machista hasta’l delitu, con condergues en firme; dependiente de los sicofármacos nel periodu retratáu; y con otres carauterístiques que recuerdan no zafalastrán al nuesu Jesús Gil y Gil, y ensin l’encantu del italianísimu Silvio Berlusconi, anque, como ellos, con cuentes arrastraes cola xusticia tocantes los sos negocios. Toos ellos constructores, llamativu.

Pero la carauterística que tamién lo defín ye la de negociador terrible, con rasgos propios y aprendios del so mentor de mocedá, un abogáu neoyorkín ensin concencia nin reparos p’algamar los sos oxetivos. Cola posición de fuecia como base pa entamar cualquier tratu, y l’amenaza si necesariu fuera pa sofitala. Y eso ye lo que fai estos díes tocantes les sos rellaciones internacionales futures, enantes yá de xurar el cargu en Washington.

Les sos prevocaciones caberes, Canadá, Groenlandia, México o'l Canal de Panamá, dende’l mio puntu de vista, entren nesi marcu, asitiase pa una negociación futura y casi inmediata, que, nun lo dulden vustedes, va tener resultaos positivos pa los EEXX, y que, amás, tien lóxica nel cuadru de la batalla, pel momentu namái económica, que yá ta desarrollándose con China.

Groenlandia, con namái 57.000 habitantes, ye’l pieslle de la futura y formidable Ruta del norte, una vía navegable que’l cambéu climáticu ta a piques d’abrir, y amás atesora riqueces inmeses en minerales y tierres rares. Dinamarca y Europa van negociar, como tamién lo fará Panamá, que la so esistencia, a costa del robu a Colombia, debe-y a los EEXX, que cuenten, amás, con Guantánamo pa controlar los fluxos de la estructura. Canadá, anguaño en tiempos d’economía débil, vase avenir, como México, anque nun camude’l nome del Golfu, y magar les arengues de la so presidencia nacionalista, que va aceptar endurecer la frontera nos términos que marque Trump.

Fáltame, fáltamos, Ucrania; les boutaes hasta agora oyíes nun se correspuenden cola doctrina trumpista, y preveo, espero, un cambéu radical pa aprovechar el momentu y “someter o reconducir” a Rusia. Sacantes que quiera usarla como moneda de cambéu, anque'l so "tratu" n'Afganistán, nun tranquiliza. Veremos

Raúl Suevos

A 10 díes vencíos de xineru de 2025

Torna en castellán en repdiv.blogspot.com

Tuesday, January 7, 2025

La quinta Pascua

 

N’España, na d’enantes, teníemos cinco Pasques, cuatro d’elles, les relixoses, Natividá, Epifanía, Resurrección y Pentecostés, tán un pocoñín de capa cayida na so parte fondera, quedando el llau profanu d’algunes como alcordanza cabera de lo que ye’l viaxe, a nun se sabe ónde, de toa una sociedá; pero, afortunadamente, polo que me toca, aínda mos queda la quinta.

La Pascua Militar, un actu que se vien celebrando dende va yá más de doscientos años, tres la recuperación de la islla de Menorca en 1782 de manos de los ingleses, que la habían ocupado, como Gibraltar, aprovechándose de su condición de aliados de uno de los contendientes en nuestra Guerra de Sucesión, fue instaurada para recordar esa jornada  por el rey Carlos III, y así hasta hoy, todos los 6 de enero, fecha de la Toma de Menorca.

Es un acto muy reglado, en el que las piezas principales son los discursos de Su Majestad el Rey, y del ministro de turno del ministerio de Defensa, pero también los prolegómenos, con la parada militar, dan lo suyo. Un acto militar en el que esta año se ha podido ver, de nuevo, al desaparecido JEMAD, al que parece que tras los sucesos valencianos le cueste someterse a la observación de cámaras y público.

De las palabras del Rey, aparte de las dedicadas a nuestra futura reina, que en breve se embarcará en El Elcano en un periplo semestral, me quedo con las que calificó a la operación de Valencia como la de mayor envergadura logística llevada a cabo por nuestras Fuerzas Armadas en territorio nacional, algo que me obliga, una vez más, a preguntarme ¿por qué no se declaró la Emergencia nacional, y se encargó a ese JEMAD y su Mando de Operaciones de la responsabilidad operativa de rescate y recuperación de estructuras y personas?

De parte de la señora ministra pocas sorpresas hubo, puesto que fue el agradecimiento y ensalzamiento de nuestras tropas desplegadas en Valencia la parte más notoria; algo que cabía esperar de alguien experta en el uso de la palabra, herramienta que maneja con parquedad pero con soltura, salvo alguna salida de tono cuando el barro la salpica; si bien en esta ocasión, sus elogios, obligados, suenan a impostados, si tenemos en cuenta que en la víspera las asociaciones de militares han sacado un comunicado poniendo de relieve las condiciones “laborales” en las que nuestros militares trabajan en Valencia, tanto en alojamientos, horarios o viáticos; además de las condiciones generales del oficio, con especial recuerdo a la no condición de profesión de riesgo. Ye lo que hay.

Al final, la Pascua militar puede acabar siendo una pascua.

Raúl Suevos

A 6 de enero de 2025

Torna en castellán en repdiv.blogspot.com

Monday, January 6, 2025

Chicote con suspensoriu

 

D’entamu confieso que nun vi les Campanaes de la Unu, nin siquier en diferíu, y ello magar los comentarios empoderadores de dalgunos, y los non menos críticos d’otros, especialmente tocantes l’innecesariu y, como siempres, oportunista dañu a la relixón católica. Pero’l casu ye que, énte la desapaición de lo tradicional, acabamos cayendo nel influxu de la Pedroche, acompañada del siempres impecable Chicote.

Y qué quieren que-yos diga, aínda como que casi nun me repunxe de la impresión que me produxo la visión del vestíu qu’esti añu mos traxo la desacobardada comunicadora. Una especie de miriñaque que, ablucantemente, en nada recuerda a les Menines pero que, al mesmu tiempu, paez que supunxo un finxu nos asuntos de la moda. Ye lo que hay, o eso paez.

La historia podía tener acabao ehí, nuna actuación nueva de la susodicha, sobre la que, como nos años caberos, díbase falar demientres un tiempu, pero esti añu la cuestión paecía estremada. El vestíu miriñaque guardaba un enigma, más allá de lo pocu favorecedor qu’a mín me paecía l’arbíu amarutáu de vestimienta. Un secretu na materia prima de la que taba fabricáu, y ye que, según la propia artista, l’arréu que daba sentíu y personalidá a la so indumentaria, esi miriñaque post-globalización,  confeccionarase cola so lleche materna, tres el procesu industrial  conveniente.

Sicasí, superaos los fastos navidiegos y los so espectáculos, toca pensar nel añu que tenemos per delantre; doce meses que nun agoren que la nuesa nación vaya a avanzar haza un futuru más rescamplante, pero que, sia que non, va haber que vivilos como bonamente se pueda.   

Pa mín l’escenariu nun se presenta falagueru. Una visión espantible me persigue dende’l mesmu intre de la entrada nel añu nuevu, y ye que, pa la mio desgracia, y cola fuercia del igualitarismu de xéneros qu’a toos algama n’España, viénome, casi darréu, la imaxe de Chicote con un suspensoriu cristalín al llau de la Pedroche, y confieso qu’esi puntu fui a superalo, pero, pocu dempués, punxeme a pensar na posibilidá de que talu bragueru fuera, como’l miriñaque de la Pedroche, confeccionáu cola lleche del cocineru pernomáu, y eso, señores, superame totalmente.

Dende entoncenes vivo nun estáu de desasosiego permanente y namái’l sentíu común, que me diz que l’home de les pesadielles nun se va prestar a la maniobra, m’ayuda a conllevar esta situación anímica tan penosa, que toi seguru que vustedes comprenden ¿Non?

Raúl Suevos

A 5 díes vencíos de xineru de 2025

Torna en castellán en repdiv.blospot.com