Falaben de fronteres anueche nes telenoticies, n’Asturies. Confieso el mio desasosiegu magar que la nuesa tierra carauterizase precisamente por teneles mui definíes nel aspeutu xeográficu. De les que se falaba yeren clásiques y poro dos tales periodistes esplicaben en direuto dende Bustio y Figueras cómo, probablemente, diben llantase controles pa pasar a Santander y Galicia. Esmolecedor.
El coronavirus tórnamos a una situación desapaecida sieglos atrás, cuando España tenía fronteres y aduanes interiores. Sedría cola llegada de los Borbones cuando se intentó avanzar haza la modernidá de la mano de la Illustración. Felipe V tráxose a Giulio Alberoni dend’Italia pa que tomase la referencia de lo que yá se facía en Francia, y ésti rodióse de los primeros illustraos, ente ellos Patiño n’Hacienda.
En 1717 cayeron les aduanes interiores qu’enzacaben el comerciu, resistiendo entá per dalgún tiempu les de Navarra y les Provincies Vascongaes; anque los portazgos, aínda se caltuvieron llargu tiempu en munchos llugares nos que se cobraba por atravesar una ponte, o cruciar una determinada demarcación protexida por dalgún drechu señorial vieyu. Depués construiríense carreteres con drechos de portazgu, daqué qu’aportó hasta nós colos peaxes d’autopistes modernos. Pero les fronteres interiores yá nun tornaron; hasta agora.
El coronavirus ta camudándomos la vida, enfrentanos a la precariedá de les nueses vides y, no político, ta poniendo n’evidencia les insuficiencies y escualidez del sistema políticu de nueso; nesti casu l’estáu autonómicu que nun paez ser a retrucar a la situación, especialmente cuando la polarización política a nivel nacional algama cotes nunca enantes contemplaes. Fronteres pa contener un virus que se tresmite pol aire.
El coronavirus tamién pue crear, de forma entá más sibilina, otres fronteres de mayor algame que les físiques; fronteres sociales sutiles pero de consecuencies ciertamente dañibles. Como les qu’entamen, yá tán equí, ente los alministrados, los ciudadanos, y los alministradores, les élites de tou tipu.
Antieri otorgabense los premios anuales de una gran cabecera periodística en Madrid. Ellí taben altos representantes de los gobiernos nacional, autonómicu y llocal; tamién había representantes del empresariao nacional; toos ellos nun llugar cerrao, dalgunos con mázcara, los más ensin ella, posiblemente con una pcr recién fecha, pero dando una imaxe tarrecible de tar pencima de les normes que pa toos se promulguen y qu’a ellos nun paecen afeutar.
La situación del país va dexar una cuenta horrorosa de persones que s’habrán dio enantes de la fecha que, en condiciones naturales, yos correspondiere pero, más allá d’eses feríes, creo que se ta produciendo un alloñamientu fonderu de la ciudadanía col sistema políticu que mos traxo hasta equí y que ye’l caldu nutriente nel que se tienen desendolcao los políticos, les élites que güei mos dirixen. Una frontera peligrosa.
Raúl Suevos
En Xixón a 28 díes vencíos d’ochobre de 2020
Torna en castellán en repdiv.blogspot.com
No comments:
Post a Comment