A Xaca conocenla como la Perla del Pirinéu. Ye una población magnifica allugada na cabecera del riu Aragón que cuenta con una historia perrica y resclavos espectaculares de la mesma. La Ciudadela militar ye ensin dala dulda impresionante, pero quiciabes la xoya seya la so catedral románica, de la fin del S. XI, anque a min prestame más el prerrománicu astur porque naz col primer reinu d’España y tien, amás, el preciosismu de les coses pequeñes.
Nel llateral del Pórticu sur de la Catedral puese güeyar un huecograbáu que correspuende al patrón oficial d’una vara jaquesa, daqué asina como tres cuartos de metru d’agora o dos codos de los daquella; una unidá de midida qu’algamó a ser mui usada en tol reinu d’Aragón mientres el Medievu. Cuando un cliente denunciaba a un mercader comprobábase el llargor na puerta de la catedral y en casu de nun coincidir acababa na torre de la prisión, otru de los monumentos medievales de la ciudá qu’entá aguanten.
D’aquellos tiempos vien la espresión rellativa a les “diferentes vares de midir” puesto que los alcaldes, responsables tamién d’impartir xusticia, usaben una vara como símbolu y patrón de midida, y poro a los ciudadanos siempres nos tien preocupao, y muncho, con qué vara diríen a midinos llegáu’l casu.
La nuesa Constitución paecía tener nidio que la vara debería ser única y manexada por unos xueces que, na so mayoría, sedríen elexíos pal Conseyu Xeneral por ellos mesmos, pa asina evitar la tentación de que daquien, el poder executivu, pudiere quita-y la venda de los güeyos a la xusticia. Pero la situación duró malpenes unos diez años.
En 1986, Alfonso Guerra, entós mano drecha de Felipe González, camuda la situación pa que los 12 miembros correspondientes a la xudicatura seyan escoyíos pol Congresu por mayoría de 3/5, lo que facía que la balanza de la xusticia escomencipiare a perder un pocoñín del so equilibriu. Dende entoncenes acostumbramonos a lleer y oyer comentarios sobro l’enclín haza un llau o l’otru del espectru políticu d’ésti o d’aquel xuez, tamién a la entrada y salida en puestos políticos de dalgunos d’ellos ensin que naide paeciere escandalizase. Quiciabes seya un indicador de la nuesa poca sensibilidá democrática.
Na actualidá otra vegada asistimos a un intentu de cambéu de la vara de midir ensin que los aguaciles reaccionen. El gobiernu quier convertir la mayoría cualificada pa la eleición de los vocales del Conseyu en simple, lo que supunxo, por más que lo refuguen, un avisu inmediatu de Bruseles, pero más peligrosa aínda ye la intención de quitar a los xueces d’instrucción la iniciativa pa dá-yla a los fiscales, ensin enantes separtar el nomamientu y dependencia del Fiscal Xeneral del poder executivu, lo que pue suponer el control definitivu sobro la Xusticia, con mayúscules.
Cómo la política ye un baille con danzantes estremaos, pa sorpresa d’aquellos que lu tachen d’anticonstitucional, el partíu VOX propón nel Congresu tornar a la llínea de salida, esto ye, que los xueces escoyan a los sos representantes; y el antiguu partíu de gobiernu, el PP, va proponer que seya’l Congresu pero sobro una llista seleccionada polos xueces. Mentanto, el ciudadanu namái quier xusticia, imparcial, y conducente.
Raúl Suevos
En Xijón a 17 díes vencíos d’ochobre de 2020
Torna en castellán en repdiv.blogspot.com
No comments:
Post a Comment