Sunday, June 28, 2026

Evaristo San Miguel

 

Xixón ye una ciudá con munches places, de tou tamañu y condición, pero hai dos qu’atesoren esa carauterística que na capital denominen casticismu. Falamos d’esa plaza del Parchís y la coñocía como la Plazuela. La primer tien pasao por varies denominaciones, anque magar ello siempres torna al popular, el Parchís, y caltien casi completa la so fisonomía d’edificios clásicos, toos imponentes, anque a min préstame particularmente la sobriedá racionalista que Manuel del Busto-y dio a la torre blanca, onde, nos díes aciagos de 1937, s’instalara na so curtia vida’l Gobernín.

La segunda, la que güei m’interesa ye la que lleva’l nome d’Evaristo San Miguel, desconocíu militar, decimonónicu y asturiano, pa la mayoría de la población, y de trayectoria mui semeyante a la del xeneral Del Riego -hai quien asegura que foi l’autor de la lletra del himnu- y que, con un periplu vital mui movíu, o aturbolináu, finó los sos díes, al contrariu que’l fiu de Tuña, de forma pacetible.

La plaza, que debería llevar el nome de Manuel del Busto, pola cantidá d’obres suyes qu’aínda-y dan rellumu, cuenta con dellos edificios memorables, como’l d’estilu art decó y fachada d’alegoríes azteques, como l’hotel Moderne; o casi frente a él, el racionalista y art decó, primer construyío n’hormigón armáu en Xixón, ente Menendez Valdés y Capua.

Del xeneral asturianu queda un bustu nel centru xeométricu de la plaza, y, frente a él, pelea pola supervivencia y resiste, el quioscu de Del Busto, fiu nesti casu, d’estilu racionalista y que, tres dellos años zarráu, vivió una curtia esperiencia de bar con terraza, mui esitosa na mío opinión, pero efímera y frustrante pa quienes apreciábemos tomar un cafetín al sol mientes lleíemos la LNE. Ye lo qu’hai.

Cuando pieslló, lleí que la cuota que l’Ayuntamientu-y cobraba facíalo inviable pa la empresa, pero güei enteróme que son varios los intentos posteriores d’axudicación, ca vegada con licitación más baxa, la cabera risible, que queden desiertes; y entrúgome au queden esos empresarios de la hostelería que glayen ca branu por más metros de vía pública nes fiestes pa llantar los sos garitos temporales, pero que nun ven interés en caltener una pieza del urbanismu social de la ciudá, que tamién ye historia de la mesma.

Camuden los usos, y con ellos los nichos económicos, como nel casu de los quioscos, pero a min quédame un puntu de desasosiegu al constatar qu’una parte de la sociedá económica, agora aparentemente puxante, nun atopa incentivu na recuperación de la memoria viva de la villa.

Raúl Suevos

A 27 díes vencíos de xunu de 2026

Torna en castellán en repdiv.blogspot.com 


No comments:

Post a Comment