El primer conceutu, el de Cesarismu democráticu, ye un términu
políticu desarrolláu pol venezuelanu Vallenilla Lanz nun llibru asoleyáu nel
llonxanu 1919. Acordies con él, pártese d’un líder carismáticu qu’algama’l poder,
inclusive pente medies d’eleiciones, pa depués perpetuase, por aciu del
opacamientu o control de les instituciones democrátiques, el cultu a la
personalidá del líder, y l’emplegu de la fuercia si se fae necesario. Teniendo
como exemplo rescamplante a Xuan Domingo Perón, y en tiempos más averaos, al
inefable comandante Chávez. Dexamos a Fidel Castro de llau por ser un casu
paradigmáticu de dictadura militar.
El segundu, esto ye, el de Democracia illiberal, ye muncho
más recien, y aportanos de la mano del analista políticu estadounidense Fareed
Zakaria que lo diba allumar nun artículo memorable de 2003 nel que-y alxudicaba
como carauterístiques les siguientes: L’accesu al poder pente medies eleiciones
llimpies pa lluéu acutar l’exerciciu de llibertaes; recortar l’imperiu de la llei
mediante’l control del sistema xudicial; la supeditación absoluta del poder llexislativu
al executivu, y, finalmente, la medría del control y subordinación de los
medios de comunicación pública. Un sistema políticu que tendría como exemplos
notorios al turcu Rayip Erdogan, y más cerque al otrora conspicuu Victor Orban
d’Hungría.
Vien too esto a cuentu de la noticia de l’anulamientu por
parte del Supremu del nomamientu de la señora Valerio como presidente del
Conseyu d’estao, por nun ser xurista de prestixu, o tamién l’anulamientu del
nomamientu de la señora Delgado como fiscal de la Sala militar del Supremu por
evidente desviación de poder; o l’inéditu pronunciamientu negativu del Conseyu
Xeneral del poder xudicial en cuantu al propiu nomamientu del Fiscal xeneral por falta de condiciones morales. Dalgo que
nunca enantes asocediera. Tou un rosariu de señales alarmantes pa la nuesa
democracia.
Son alvertencies que mos dicen que, enagora, el poder
xudicial aínda ta vivu, pero son tantos los peligros que lu acesmen,
especialmente coles menacies siniestres que suponen les referencies al
“lawfare” nel proyeutu d’amnistía, anglicismu que señala la xudicialización política
interesada, que debemos nun perder de vista’l fechu de que l’acabamientu de la
independencia xudicial ye direutamente proporcional a la nuesa consolancia como
ciudadanos, pa pasar otra vegada a la de súbditos, pero agora d’un secretariu xeneral,
non d’un rei.
El sistema políticu de nueso da un poder cuasi absolutu, demientres
la duración de la llexislatura, al presidente del gobiernu, camudándolu cuasi
nun autócrata, y, como pudimos ver, los controles y equilibrios que la llei
marca, nun siempres son abondo pa caltenemos na sienda constitucional. Ye lo qu’hai.
Raúl Suevos
A 30 díes vencíos de pallares de 2023
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