El títulu ye probable qu’a la mayoría del personal,
especialmente a los de cierta edá, yos-traiga alcordances de John Wayne y John
Ford, y aquella película esplendida del oeste cargada d’estereotipos; pero esti
escribidor ta pensando naquelles dilixencies que, hasta l’apertura de la Rampa
de Payares, allá pol llonxanu 1885, facíen el percorríu d’Uviéu a Madrid nun
fugaz ralu de cinco díes, a unos precios descomanaos pa la dómina, incluyíos
los que s’acomodaben na baca del vehículu a mercé de les inclemencies del
tiempu. yera lo qu’había, y yá entós yera mui caro viaxar a la capital del
reinu.
Too ello viénome a la tiesta coles noticies caberes tocantes
a la puesta en marcha de la Variante de Payares pal primer semestre de 2023.
Noticies que suponen la enésima ocasión qu’ello s’anticipa y que convien poner
ente comines, por aquello de la prudencia en tiempos d’afliximientu; anque esta
vegada la cosa debe dir meyor empobinada pos en Xixón yá decidieron nomar como
Rosario Acuña a la estación de Moreda futura, anque, anciosos ellos, tamién se
va llamar asina l’actual, por si acasu.
Cuando a fines del XIX s’acometió’l proyectu de la Rampa, que
diba dexar orellaos a los vieyos arrieros que corríen col pesu del tresporte
comercial na rexón de nueso, dióse un impulsu fundamental a Asturies, qu’entós
atopábase en plenu surximientu del fenómenu mineru y que diba conllevar a la
construcción casi inmediata de los muelles de Fomentu nel pueblerín Xixón, embaeciu
na so autocomplacencia xovellanista. Percima d’aquelles travieses diba a
discurrir la nueva savia de la rexón, llena de puxu, hasta’l so incomprensible
parón n’ochobre del 34.
Yera una obra d’inxeniería espectacular, colos sos casi
noventa túneles en menos de cincuenta kilómetros, los sos desniveles terribles,
que la facíen un finxu nes ferrovíes europees. Un camín de fierru pel que diba
a discurrir la historia de la nuesa rexón demientres casi sieglu y medio, pos
entá anguaño sigue siendo l’arteria principal del tresporte industrial
asturianu. Ye lo qu’hai.
Unos falen de piesllala cuando s’abra la Variante, de la que
nun ta nidio’l so potencial loxísticu. Otros de caltenela pa eso, pa la
loxística, y tamién pa usos turísticos. Pero lo único que ta pernidio, pel
momentu, ye que, teniendo en cuenta los precios del ferrocarril d’alta
velocidá, y los dos peaxes que los asturianos tienen que pagar p’aportar a la
capital, ensin escaecer que la vía a Barcelona per Bilbao tien el peaxe más
caru d’España, tamos, indudablemente, como nel tiempu de la dilixencia.
Raúl Suevos
En Xixón a 22 diés vencíos d’ochobre
de 2022
No comments:
Post a Comment