Escritu vieyu de febreru de 2017
Dende que’l señor Trump ganó les eleiciones nos EUA, muncha xente,
non yá no so país, y confieso que yo ente ellos, ta que nun-y llega la camisa al cuerpu. Los medios de
comunicación, de tou tipu y xeografía, tán encantaos cola mina informativa que la
so llegada supon. Y nun ye pa menos.
Yo intenté manteneme al marxe del asuntu. Supongo que porque
quedé KO dende les mentaes eleiciones; y ye que, anque me creía curáu de los
espantos eleutorales yanquis, torné a pecar de pardal. Como cuando George Bush-y
robara la cartera a Al Gore y dempués asistimos a aquel espectáculu deprimente
de la revisión de les papeletes eleutorales. Y ye que yo tamién pensaba que los
EUA yeren, básicamente, Nueva York y los Ángeles; amás, Gore contaba col apoyu
de Bruce Springsteen ¡Qué caramba¡ el sucesu enseñóme que la cosa ye muncho más
complicada, y pue que tuerba.
A raíz d’esi adefexu eleutoral que’l imperiu mos brindó,
decidí ser más frío nos mios anális al respeutu. Pero claro, esta vegada paecía
más fácil. Desapaeciu Jeff Bush, que yo creía’l republicanu más fuerte de
salida, Hilaria Clinton teníalo francamente fácil. Eso pensaba. Y tamién esta
vegada Springsteen, Hollywood y Nueva York sofitaben a la candidata demócrata.
De nuevo los pronósticos fallaron. Yo aínda nun me repuse.
Por tolo anterior parecióme prudente manteneme al marxe del
asuntu. Amás, el mio amigu Xabiere, capaz de producir ocho fueyes d’una
sentada, so cualquier tema de la situación mundial, y ello ensin perder el
filo, tienlu permanentemente so la presión de les tecles del so PC. Nun yera la
mio guerra.
El casu ye qu’esta selmana una amiga cubana, como rempuesta
al mio pedimientu necrófilu, fízome aportar les ediciones del día de la muerte
de Fidel Castro, de Granma, Xuventú Rebelde y Tribuna de la Habana y con elles
tamién me lanza una petición d’opinión sol fenómenu Trump, que paez preocupa-y
más que los resultaos de la zafra del azucar. Y nun puedo negame.
Anicié por preguntame cómo ye posible que’l Imperiu, cola,
supuestamente, meyor Constitución posible pal Gobiernu Representativu pue tener
una vulnerabilidá tan grande n’algo tan importante como ye la eleición de quien
va dirixir el Poder executivu. Nun paez normal y pa ello fuime a investigar nel Federalista. Un llibru que, xuntu con
un montón de buenos recuerdos, tráxilu d’un viaxe al México, n’español y
edición del 57, y que ye’l compendiu de los artículos que, na prensa de Nueva
York, escribieron Hamilton, Madison -5º presidente de los EUA- y Jay, mientres
la Convención pa la discusión y redaición de la Constitución de los EUA.
Dempués de la guerra con Inglaterra y algamada la independencia,
les trece colonies, yá estaos, entraron n’una fase de descomanáu descontrol, un bordel-lo, na sonora y espresiva pallabra
italiana d’innecesaria torna. D’ehí que se convocara una convención pa dotar al
conxuntu d’una constitución qu’evitara’l colapsu y el sometimientu final a
Inglaterra o a otres potencies. Los artículos del Federalista fueron la base
discursiva y formadora de la opinión pública y de la de los propios delegaos. Son
tan importantes que’l Tribunal Supremu, cuando dirime temes constitucionales,
allégase a ellos pa intentar comprender cuál yera l’ánimu del llexislador naquel
periodu constituyente.
En rellación cola eleición presidencial y el so sistema de
doble eleición, una primera direuta nos estaos y otra segunda a cargo de los
compromisarios escoyíos na primera, paez claro que, ente otres coses, les
distancies y los transportes d’entós imponíen ciertes llimitaciones y, poro,
adecuaes soluciones. Dafechu, pala Convención, somente asistieron 2/3 de los
delegaos elixíos y Hamilton, que foi quien escribió sobro’l tema, y pa esplicar
“por qué’l puestu de Presidente rara vez tocará-y en suerte a un home completamente
desprovistu de les cualidaes necesaries pa desempeñalu” diz que, ente otres
motivaciones, “l’habilidá na pequeña intriga y nos baxos trucos que provoquen
la popularidá pue ser suficiente pa encumbrar a un home fasta’l primer puestu
nun estáu determináu; pero necesitaráse otra clase de talentu y méritos mui
distintos pa ganase la confianza y la estimación de tola Unión”.
A lo caber, paez que’l señor Hamilton, y ello ye llóxico, magar la fuercia que yá tenía la prensa
naquel periodu y llugar, taba lloñe d’imaxinar lo que les modernes técniques
eleutorales, col usu de la publicidá, les redes sociales, televisión y tolo que
tea al algame de los equipos de campaña, puen llograr y nes que l’equipu de
Trump mostróse superior al de Clinton. Sicasi, vienme tamién a la memoria un
comentariu d’Ortega en La Rebelión de les
mases, onde señala que “la salú de les democracies, cualquiera que seya’l
so tipu y grau, depende d’un míseru detalle téunicu –nun sé por qué lo de
míseru pa Ortega-, el procedimientu eleutoral, tolo demás ye secundariu”. Si xunimos
el fallu de previsión de Hamilton, col acertadísimu comentariu d’Ortega y
algunes de les eleiciones llevaes a cabu nos EUA, ye pa echase a tremecer.
Bien, fasta equí lo, quiciabes, negativo. A lo anterior
podemos contrapone-y el propiu sistema políticu norteamericanu diseñáu nesa
constitución que preparaba la convención citada, un maraviyosu sistema
d’equilibrios ente los tres poderes nel que ningun prevalez sobro los otros y
que, nos casos d’eleición enquivocada, como, p’algunos, el casu presente, la
situación nun corre’l riesgu dise de les manes. Un acaparamientu del poder como
nos años 30 n’Alemania o n’Italia, o na actual Venezuela, equí ye imposible y
eso siempres ye una tranquilidá. Sicasi,
too esto escríbolo cuando El Economista, el periodicu inglés d’indiscutiu
prestixu, acaba de rebaxar a los EUA, nel so índiz añal sol estáu de les
democracies, de democracia completa a
deficiente; non pola eleición de Trump sinon pola creciente desconfianza del
votante norteamericanu nel propiu sistema.
Vaya too esto como introducción al problema de la mio amiga,
que nun ye Trump y el Tratáu Transpacíficu, nin tampocu Trump y Putin. A ella
lo que-y preocupa ye Trump y Cuba. Respeuto a lo anterior solo diré que dexar,
en términos comerciales, el terrén llibre a China, nun me paez que seya
acertáu, pero hai qu’esperar a ver. Y respeuto a Putin, o debemos dicir la OTAN
–pala que yá hebo un anicio de rectificáu-, dempués del avance escontra l’Este
protagonizáu pol señor Obama, nun paez qu’en dos díes se pueda abandonar a
Ucrania y los Países Bálticos. Tamién ehí habrá que aguardar a ver qué pasa. Trump
supon una nueva y mayor incertidumbre a los problemes de la xeopolítica
mundial. D’India naide fala, pero tamién ta pellí y querrá dicir daqué. Pero
eso ye otra hestoria.
Pa falar de Cuba y los EUA tenemos que dir por aproximación,
y ello llévanos a Iberoamérica; ehí, no xeopolíticu, enxamás hebo problemes, y
nel sieglu XX el que nun yera neutral allinéabase colos aliaos; fasta Cuba tevo
oportunidá de fondigar un somarín alemán mientres la Segunda Guerra mundial,
lo que enllena d’arguyu al mio amigu
Gustavu. No económicu, atopamosnos cola anunciada política proteicionista de
Trump y nesto apunto lo viniente: El proteicionismu, según los economistes, ye
una política económica solo recomendable pa países que pretenden poner en pie
una industria ellí onde nun la había, ye’l casu del famosu arancel que axudó a
desendolcar la industria catalana, eso y les oleades de mano d’obra barata
procedente de les rexones españoles menos afortunaes. Aína nesos casos, somente
se debe caltener per curtios periodos de tiempu ya que, al xenerar un mercáu
cautivu, desincentiva la inversión en investigación y fomenta la corrupción. Nun
creo que seya’l casu de los EUA y, amás, los espacios qu’abandone Norteamérica
ye mui probable que China, mui presente nestos últimos años, tea pronta pa
ocupalos.
Si vamos a la so balanza comercial con Iberoamérica vemos que
en 2015 ésta tevo un superávit de 37 mil millones de dólares siendo solo
deficitaria con México y Venezuela, de mou que si’l señor Trump zarra’l so
mercáu vase alcontrar cola mesma rempuesta y ello traerá la perda de mercaos y
emplegos. ¿Quién sabe? Iberoamérica, la zona del mundu con meyor posición de
partida pala integración rexonal enxamás llogró progresar nesti campu, quiciás
llegó’l momentu pa que l’Alianza Pacíficu y Mercosur, distintes opciones, se
conviertan nela base d’una auténtica y potente integración rexonal. Veremos,
anque soi de la opinión de que nesti tema reculará, sobremanera porque’l paganu
sería’l consumidor EUA y nun creo qu’esti lo consintiese pacíficamente.
El casu mexicanu ye peculiar, “Pobre México, tan lloñe de
Dios y tan cerca de los Estaos Xunios”, la esclamación famosa y completa de
pesar atribuida a Porfirio Díaz, anque nun yera suya, esplica gráfica y
dramáticamente cual foi la principal desgracia del país nestos dos últimos sieglos.
Les coses nun paecen haber camudao muncho. México tien a los EUA como primer
sociu comercial y estos al primeru como’l so terceru. Lo anterior diznos
qu’entrambos deben dir con munchu cuidau coles coses del comerciu y yá vimos que
l’asuntu del muru fronterizu ta dando munchu dolor de tiesta, si bien l’amenaza
de tasar con un 20% les mercancíes mexicanes foi llueu desmentíu. El norte de
México ye una fábrica pal mercáu norteamericanu, non yá les maquiles –fábriques
a les que apuerten los insumos dende los EUA
y ellí fabriquen los texanos o calquier otru tipu de producción. Too
vien de los EUA y too torna pellí como productu acabáu, beneficiándose d’una
mano d’obra bien barata- tamién la industria auxiliar del automóbil tien ellí los sos grandes centros de
producción. Too esto aumenta la competitividá de los productos EUA que nun sólo
se consumen ellí, tamién s’esporten pal restu del mundu.
Los mexicanos tienen nes sos remeses el so calcañu d’Aquiles,
como-y pasa a casi toa Iberoamérica, y en
particular a Cuba. En 2015 fueron superiores a los ingresos por esportación de
petróleo, casi 15 mil millones de dólares, munches perres. Y nesti tema les
acciones executives presidenciales puen ser d’efeutu rápidu, anque tampocu equí
creo que la sangre vaya a enllegar al riu.
Nel asuntu de los emigrantes illegales toi un poco amoriáu, confíesolo.
El muru d’anguaño construyólu Bill Clinton, Obama deportó más que naide y lo
que ye más importante ¿Quién se va a encargar de los trabayos básicos nes
grandes ciudaes norteamericanes y nel campu? La última vegada que tuve en Nueva
York cuasi nun emplegué l’inglés, ellí too’l personal tres un amosador fala
español. Más populismo, ensin escaecer que México, de la mesma, tien una lexislación
migratoria tremendamente restrictiva. Que-yos lo digan a los centroamericanos.
https://www.youtube.com/watch?v=5mWAYZE1s10
Aportamos a Cuba y equí declárome fondamente desorientáu. La
cancelación del Piessecos-piesmoyaos por parte d’Obama dexóme arreguiláu. ¿Una
promesa a Raúl Castro? ¿A quién beneficia? ¿Por qué nun-y dexó la xera a Trump?
Nun tengo rempuestes, per agora.
En rellación con Cuba hai dos fuerces antagóniques que trabayen
nos EUA, d’un llau la “gusanera”, la
emigración cubana na Florida, en apellativu del difuntu Fidel. Estos son los
que-y dieron los votos a Trump pa facese col Estáu y suponse qu’ésti ta en delda
con ellos, la otra fuercia vien de la mano de los lobbies de l’alimentación y la
industria pequeña, ente otros, ardíos toos ellos de facese con un mercáu de más
de 10 millones de habitantes escasos de too, tamién d’ingresos pa mercar esos
productos.
Gustaríame tener accesu a la internet fonda pa pescudar si
les industries Trump tienen intereses na islla, lo que nun ye improbable, pos
lo suyo ta na construcción, hoteles, campos de golf, etc. y ehí hai munchu
campu en Cuba. Apunto esto porque una de les últimes, y más contestaes, acciones
del señor Trump foi la prohibición d’entrada nos EUA pa los nacionales d’una
serie de países musulmanes. Fasta ehí nada que nun anunciara, pero los matices lleguen cuando la
prensa se percata que quedaron fora de la prohibición los países onde los Trump
tienen intereses, ente ellos los de los pilotos del 11-S. Llamativu ¿non? Amás
paez que conxenia mui bien col rey Salman d’Arabia Saudi, xuntu con Quatar los
grandes esportadores del wah.abismu, la doctrina islámica que fondamenta muncho
del terrorismu islamista actual. A lo último, qu’habrá que ver si los Trump
tienen o esperen intereses en Cuba. Yo per agora nun veo per ónde va a tirar
anque confieso que nun m’importaría qu’adoptase algún tipu de medida en rellación
colos Castro, lo que fizo Obama nun acabo de tenelo claro.
Si naide lo remedia, esti 2017 verá la eleición de la nueva
asamblea cubana, d’onde, suponse, colará el xefe de gobiernu que sustituyirá a
Raúl Castro en 2018. En too esto nun creo que’l señor Trump pueda facer muncho
y, probablemente, veremos a Diaz Canel, güei vicepresidente, presidir el gobiernu
cubanu, con Raúl como secretariu xeneral del PCC. No que sí pue intervenir ye
nel mantenimientu de la llei Helms-Burton, nos vuelos a la islla y, sobremanera,
nes remeses, que si se recorten podríen facer un dañu tremendu a la economía cubana mas, fasta’l
momentu, el señor Trump nun amosó la patuca perbaxo de la puerta. Soi de la
opinión de que enterriará la situación.
Pa nun allongame, creo que, en fin y en pos, ye pronto pa
sacar conclusiones sobro los caminos que siguirá la presidencia Trump, nin a
nivel mundial, nin tampocu col asuntu cubanu. Fasta agora too foi muncho más efeutista
que efeutivu. Los diputaos y senadores norteamericanos xueguense la so eleición a distritu
unipersonal, nun hai llistes de partíu, y muchu menos llistes zarraes, caún
d’ellos xuegasela nel so distritu y si bien ambes cámares tán agora en poder de
los republicanos esto nun quier dicir, nin muncho menos, qu’éstes van plegase a
tolo que-yos diga’l presidente. Detrás de cada decisión presidencial fase
necesaria una lexislación posterior o un espayáu llegal como vimos estos díes nos
aeropuertos de los EUA. Aquel, afortunadamente, yá nun ye un bordello, como nel tiempu de les trece
colonies, y too ta muncho más reglamentáu y permediáu de lo que mos pueda
paecer dende la vieya Europa. Habrá qu’esperar y comprobar fasta qué puntu la
realidá será capaz de poner nel so llugar al señor Trump.
En Zaragoza, febrero 2017
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