Con esti títulu asoleyaba en 1835 Alexis de Tocqueville la so obra más conocida. Yera él un noble francés que pasaría a la historia como xurista eminente y políticu, que entrara en política cola revolución de 1830 y la cayida de los lexitimistes del antiguu réxime. El Nuesu home realizó un viaxe de dellos meses a la entós moza nación americana pa conocer el nuevu sistema políticu que proponíen.
El llibru sigue siendo anguaño la meyor forma d’averase al conocimientu del sistema políticu de los Estaos Xuníos d’América. Magar el tiempu trescurrío, la so descripción del sentir d’aquellos ciudadanos d’un mundu nuevu y de les instituciones democrátiques que desarrollaran pa gobernase a sí mesmos continúa dafechu operativa, anque p’afondar seya necesario tener en cuenta dalgunes riegles non escrites que completen y perfeccionen el sistema.
La Constitución de los EEXX pasa por ser una de les más acabaes, y dende la so entrada en valir, va yá más de 200 años, namái foron aprobaes 27 enmiendes a la mesma, lo que mos da idea de la so fortaleza y eficacia; si bien planiando perriba d’ella, mientes estos dos sieglos y picu, tuvieron vixentes, y ensin haber sío plasmaes sobro’l papel, dos normes fundamentales que sirven pa sofitar la calidá democrática de les sos instituciones principales.
La tolerancia mutua y la contención institucional son eses riegles non escrites pero d’obligáu cumplimientu mientes munchu tiempu y que paez qu’anguaño entamen a ser puestes en cuestión. La primera d’elles ye cenciella d’esplicar pues consiste simplemente n’aceutar la esistencia de los opositores o contrarios como daqué natural, como simples alversarios políticos que nun futuru puen ser los responsables de conducir les instituciones de la nación, y non como enemigos a muerte a los que hai que combatir con tolos medios al algame hasta llograr la so destrucción completa. Dalgo que ye fácil de ver na política norteamericana, y na española tamién, témome.
La contención institucional implica l’usu restrinxíu de los poderes del estáu per parte de quien detenta’l poder, daqué asina como una autolimitación. Nos EEXX, por exemplu, esiste la gracia presidencial, l’indultu, dalgo que Trump usa especialmente pa lliberar a condergaos rellacionaos cola so propia aición política previa a la llegada al gobiernu, y qu’inclusive menacia con aplicase a sí mesmu llegáu’l casu.
Otra oportunidá pa la contención dala’l nomamientu de xueces del Tribunal Supremu, ellí con calter vitaliciu y que propón el presidente, y qu’esta selmana, a menos de dos meses de les eleiciones, cobra actualidá pola recien muerte de una xueza de filiación demócrata. L’antecedente señala que en situación paecida al presidente Obama, un Senáu de mayoría republicana, refugó-y tala pretensión, faciendo usu d’esa contención institucional, pero nel casu actual esos mesmos republicanos preparense p’aprobrar la nominada pol presidente Trump.
Yá van décades que’l Conseyu eleutoral, una institución que campaba nes convenciones eleutorales de los partíos pa torgar l’accesu a la nominación de candidatos de duldosa lexitimidá democrática, foi elimináu pa facilitar una eleición más direuta per parte de los ciudadanos lo que, magar el so aparente incrementu de lexitimidá, amonta la posibilidá de qu’aporten candidatos que les sos credenciales namái son la popularidá y el populismu.
El resultáu de toa esta evolución nos usos y vezos internos del sistema norteamericanu conduz a una perda de prestixu y calidá democrática de la nación que, dende la fin de la Primera Guerra Mundial, paecía guiar, direuta o indirectamente, los asuntos del mundu; y too ello cuando un nuevu xigante, paez querer desafiar el so primáu.
Raúl Suevos
En Xixón a 23 díes vencíos de setiembre de 2020
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