Bolivia, como’l restu de repúbliques iberoamericanes zarapicó cola independencia de sutrucu, como causa sobrevenida a partir de la ocupación d’España polos exércitos napoleónicos y el confinamientu de los reyes en tierres franceses. Ellí l’herederu convertiríase nel deseado, pa depués y por méritos propios finar como’l rey felón.
Eses independencies aportaron de la mano de les élites criolles, esto ye, de los fios del poder español con más o menos raigañu naquelles tierres; el venezuelanu Simón Bolivar ye, quiciabes, el meyor exemplu, anque’l chilenu Bernardo O’Higgins va-y a la zaga. El casu ye qu’esi fechu, la prematura emancipación, vien-yos pasando factura a toes elles, en mayor o menor midida, y, dientro d’elles, particularmente a les poblaciones indíxenes que cola independencia perdieron la proteición de la Corona, o si se prefier de les Leyes d’Indies.
El casu de Bolivia foi vultable. A la muerte del mariscal Sucre, en circunstancies penoses como la mayoría de los próceres de la Emancipación, la oligarquía, de rancios apellíos españoles, apoderóse del poder y exerció-lu de forma decidida en beneficiu de la so clas social práuticamente hasta va bien poco; hasta-yos re-impunxeron l’impuestu de la Mita –trabayu personal-, que la Corona eliminara, a los venti años de la independencia
A la Bolivia moderna estudiéla va unos años y el resultáu foi https://www.academia.edu/37516583/Conlictos_latentes_El_acceso_boliviano_al_Pac%C3%ADfico pero amás tamién pude averame al fenómenu Evo Morales; un políticu salíu de los movimientos sociales indíxenes, dirixente sindical del movimientu cocaleru, cultivadores de fueya de coca, que llograría aportar a la presidencia del país en 2006 como líder del MAS, Movimientu al socialismu, y cola ayuda, más o menos esplicita, del Socialismu del sieglu XXI del Comandante Chávez, el mesmu que llevó a Venezuela a esi magníficu puntu au güei s’atopa.
Evo foi pa min el más conducente de los dirixentes iberoamericanos rellacionaos col chavismu. Él supo xugar con una retórica incendiaria digna de Fidel Castro, d’un llau, y d’un innegable sentíu práuticu no económicu que lu llevaría a aplacar les tendencies independistes de la rica y petrolera amazonÍa boliviana, con capital en Santa Cruz, con un sistema de subsidios a les capes sociales más desprotexies y, p’arreglalo too, un nacionalismu radical reflexaú na tensión constante con Chile en
rellación cola salida al mar, yá negada pol Tribunal de la Haya, y más tarde colos pocos acuíferos de la zona fronteriza andina.
El actual xuegu económicu d’Evo marcha sobro les promeses d’una vía férrea interoceánica, que financiaría China, y la esplotación de les inmenses reserves de litiu del Salar de Uyuni, mui goloses pa la fabricación de bateríes pero que nun cuenten con les fuentes acuíferes necesaries. Pero’l problema d’Evo ye otru.
Cuando acabó’l so segundu periodu presidencial, como otros dirixentes nel mundu, punxo en marcha una reforma constitucional, tamién con llimitación de mandatos, que pondría la cuenta a ceru y permitiría-y siguir gobernando, eleiciones mediante. Acabada esta opción, reclamó los sos drechos humanos conculcaos si nun-y dexaben volver a postulase, a lo que’l “so” tribunal supremu-y dio razón y poro asistimos estos díes a les caberes eleiciones presidenciales en Bolivia.
Evo y Mesa, un antiguu presidente de non especial bon recuerdu, yeren los dos candidatos. Too facía abarruntar una segunda vuelta, pues nin Evo algamaba’l 50% de votos nin sacaba un 10% de ventaya a Mesa, condiciones pa la so aclamación direuta. De sópitu, paróse’l recuentu un pocoñín perriba’l 80% y cuando un día dempués volvió a entamar, colos votos rurales teóricamente favoratibles al
presidente, les cuentes daben-y como ganador direutu.
Carlos Mesa denuncia fraude. Un periodu de disturbios paez mui probable pero lo que síye seguro que, una vegada más, cúmplese aquello de que’l poder corrompe y dexar la silla cuesta muncho. Evo Morales, un gobernante ensin dulda demagóxicu pero tamién de lo meyor que tuviera Bolivia, ta perdiendo una gran oportunidá pa salir con dignidá de la historia.
Raúl Suevos
A 22 de ochobre de 2019
Torna al castellán en repdiv.blogspot.com
No comments:
Post a Comment