Ye difícil sobremanera saber l’orixe de la coca que se consume anguaño n’Asturies, los analís xenéticos entá nun aportaron a esi nivel d’eficacia, pero puense facer conxetures. Les posibilidaes nun son tantes y estos díes vase resolver si un de los mayores provisores mundiales va amontar la so producción o, pol contrario, va reducila; acabar con ella o’l so consumu ye una ilusión.
Perú tevo demientres el sieglu XX a una de les figures polítiques más importantes d’Hispanoamérica, Víctor Raúl Haya de la Torre, fundador del APRA, al que les arregladures polítiques, o cenciellamente los guelpes d’estáu, enzancaron en delles ocasiones desarrollar el so ideariu como mandatariu y con ello meyorar el país, que per munches décades tien vivío na mormeyera política.
Nos años caberos asistimos a un sainete de destituciones presidenciales por asuntos de corrupción, a manes d’un parllamentu con altísimos niveles de la mesma plaga, que llevaron a unes eleiciones nes qu’un recién llegáu marxista populista, el maestru rural Pedro Castillo, paez que va algamar la victoria, cuando s’esclaríen les impugnaciones, sobro una lliberal populista, Keiko Fujimori, fia del vieyu presidente anguaño encarceláu, y tamién ella con cuentes pendientes cola xusticia.
El casu ye que demientres la campaña enteramonos de una matanza espantible llevada a cabu por dalgunos restos del terrorismu de calter maoísta, Senderu lluminosu, liquidáu por Fujimori padre y güei reconvertíos en intermediarios ente productores de fueya de coca y los cárteles de la droga. Asocedió nel VRAEM, el valle de los ríos Apurimac, Ene y Mantaro, una rexón que, dicha asina, a casi nadie-y diz un res pero que, en realidá, tien connotaciones hispanes historiques pos ocupa parte de les rexones de Cusco, Junín, Huancavelica o Ayacucho; llugares au los españoles se batieron con meyor o peor fortuna demientres les guerres d’emancipación americana pa después ser figures de la historia d’España, como don Baldomero Espartero. Güei la guerra ye otra.
Castillo promete camudar la Constitución, como ficiera el so vecín Evo Morales, llevando con ello a Bolivia, per au sal la coca peruana p’abastecer Arxentina y Brasil enantes d’unviar el sobrante haza Europa, al tercer puestu mundial en producción d’esa droga; o como ficiera Chávez, llevando a Venezuela a la so mayor penuria social, política y económica dende que ye república, too ello con Fidel Castro como referente. Daqué pa preocupar nel casu peruvianu, hasta agora un bastión de la ortodoxia económica en comparanza col restu d’Iberoamérica.
Perú ye un gran país, con una democracia consolidada pero sometida a presiones tremendes; la mayor quiciabes desigualdaes fonderes na so sociedá que perpetúen la inestabilidá y que faen que les posibilidaes de qu’esa raya de coca tenga esi orixe amonten cada día, a midida que’l populismu marxista s’avera a la see del poder limeñu.
No comments:
Post a Comment