Sunday, November 15, 2020

Torna Evo

 

Evo Morales fo un gran presidente pa Bolivia demientres la mayor parte de los sos mandatos; daqué estraordinario pal país dada la historia de corrupción ya incompetencia de munchos de los sos gobernantes. Morales aportó al poder  ganando unes eleiciones llimpies tres una de les periódiques crisis del país. Venía de una  carrera llarga como dirixente sindicalista de los productores de coca bolivianos, y los sos mandatos carauterizaronse por una mestura sabia d’esquierdismu batallosu nes declaraciones, aderezaes con grandes amueses de veneración haza Fidel Castro y Hugo Chávez, y un pragmatismu conducente na xestión económica del país qu’encamentó a un economista mozu del bancu de Bolivia, Luis Arce Catacora. El resultáu, cola ayuda de los precios de les materies primes demientres la mayor parte de los sos mandatos, fo’l mayor periodu d’esporpolle del país y de reducción de la probitú na so historia.

El percorríu aniciase en 2006, y, tres dos llexislatures, Evo promueve una constitución nueva que s’aprueba y permite-y presentase otra vegada, y ganar. Enantes de finalizar el periodu, al mou Chávez, llanza un referéndum que lu autorice a recandidase, pero ye refugáu. Va ser el tribunal supremu, controláu por él mesmu, el que lu va autorizar a presentase para ganar nunes eleiciones calificaes como amañaes y que van dar llugar a los disturbios que van acabar cola cayida del so gobiernu, y el so esiliu demientres l’añu caberu na Arxentina.

El gobiernu provisional, supuestamente golpista pal MAS, Movimientu al Socialismu, que sofita a Morales y la so xente, convocó eleiciones como prometiera al facese cargu del gobiernu, y estes foron ganaes por Luis Arce de forma contundente lo que lu convierte nel presidente actual de Bolivia tres una toma de posesión a la que tien asistío SM el Rei, protagonista involuntariu d’un recibimientu protocolariu grotescu nel aeropuerto d’El Alto, en La Paz, acompañáu por un Iglesias qu’aprovechó’l viaxe pa afondar nes sos maniobres bolivarianes.

A Luis Arce llantolu Evo como tiesta de llista guetando aselar la imaxe radical del MAS, anque-y punxo un can guardián na figura del que güei ye’l so vicepresidente, David Choquehuanca, d’orixe aimara y ministru d’esteriores na etapa de Morales. Vien agora’l momentu de definir el futuru del país haza una deriva bolivariana ya indixenista, como paez ser el deséu d’Evo Morales o, pol contrario, buscar un camín propiu y más pragmáticu, como podría señalar la trayectoria y formación téunica de Luis Arce.

Güei’l gobiernu recién nomáu paez indicar lo segundo, pero delles protestes na cai de grupos indíxenes recuerden la achaparrada solombra d’Evo, que nun va librar la plaza ensin engarradiella, y qu’ensin dulda va recordar l’ostracismu de  Correa a manes de Lenin Moreno n’Ecuador, o como Néstor Kirchner enterró al so mentor Duhalde n’Arxentina.  Námai Putin paez saber cómo controlar esti tipu de sucesión.

Raúl Suevos

En Xixón a 10 díes vencíos de payares de 2020

Torna en castellán en repdiv.blogspot.com

No comments:

Post a Comment