Va un tiempu yá que mos dando anuncies de los grandes efeutos que’lcambiu climáticu va trayer pa delles rexones. Equí n’Asturies nun mossintimos afeutaos más que cuando güeyamos como se queden vacios los pantanos y en cuantes que torna a llover de siguío mos esquecemos. Pero va afeutamos.
Ensin embargu, hai delles comarques asturianes que nun necesiten esperarl’apaición enforma de los efeutos desi cambiu climáticu pa sentíseacuantayá a les puertes de la muerte como sociedá con carauteristiquespropies. Ibias ye, quiciabes, la que mos amuesa una situación más agónica ente toes elles.
Fo siempres esi conceyu una tierra dura y amarga pa los sos habitantes. Valles estrechos con tierres de llabor perpíndies, enllenes de piedres y “penedos”, au la mecanización de los trabayos yera imposible. Un par de vaques por casa pa tirar del carru y un xatu al añu pa vender; centén, eltrigu nun se daba, pa facer el pan que llevar a la boca; los gochos comosiempres y cuatro fabes y garbanzos. Nun había d’onde sacar un xornal.
De siempres vio como nos caserios namái quedaba’l meirazu y los demástenien d’emigrar. L’Arxentina, Cuba, y tamién Barcelona o Madrid tienenhestories pa cuntar a esgaya. Aisllada enforma, hasta bien entráu’l siegluXX nun se fizo la carretera del Connio, que nel inviernu piesllaba la nieve y llevaba a sacar el correu en llancha pol pantanu de Grandas hasta fai bien poco. El primer alcalde de la democracia fizo la campaña sobro la basa que si ganaba ponía una quitanieves. Arrasó.
Hasta que’l carbón de Tormaleo y Cangues paeció venir redimir aquellestierres. Habia trabayu, perres y futuru. Hasta ficieron una carretera nueva, la del Pozu de les muyeres muertes. Fo un espexismu que diba durar trentaaños. Col pieslle aportó l’afaramientu cuasi total de la comarca.
Güei na más queden cuatro vieyos aguantando nes cases y cuatro valientes que refuguen la rendición. Les carreteres sirven pa que ciclistas y motoristas faigan turismu ruteru y en San Antolín l’actividá que meyor va ye la residencia d’ancianos. El cuartel la Guardia Civil ta esperando laviniente reorganización pa que tamién-y echen el pieslle.Dempués…dempués aquello va ser un desiertu.
¿Y qué ye lo que se pue facer? Milagros nun hai pero daqué si que se podría intentar. En Ibias nun hai mazos nin navayeros p’amosar a los turistas pero combinar actividaes rurales con turismu verde ye
daqué que funciona mui bien notres partes. Hasta fai bien poco facíase en San Antolín la mallada del
centén pal día la fiesta con un ésitu de participacióninduldable y nun ye difícil maxinar l’interés de dellos madrilanos o cualquier otru urbanicola por conocer la conducción del carru asturianu. Ye un campu suxerente’l que se mos abre per esi llau.
La recuperación del Navia pa la trucha; enantes un riu de gran bayuratamién axudaría pero, viendo la potencia qu’anguaño amuesa’l conceyuCangues al rodiu la producción de vinu, paezme a min qu’Ibias vien podríaxunise a esta producción, sobre too si tenemos en cuenta que les viñesd’esa parte tienen la mesma hestoria y meyor altitú, latitú ya orientación pal so cultivu.
Entós, ¿Qué ye lo que falta? Falta que la alministración meta mano y seya aiguar la situación de toles viñes abandonaes va munchos años, pentemedies una concentración agraria qu’énte la imposibilidá de facela a iniciativa de los propietarios –en muchos casos resultáu d’heriedos que nunca se llegarón a legalizar y güei desconocios- tendría de facese a iniciativa de la Xunta del Principáu, pa lo que cuenta cola Lleid’ordenación agraria y desarrollu rural.
Como siempres nestos casos ye la voluntá política la que tien la solución. A la escontra la xente d’Ibias xuega la poca cantidá de votos que representa pero, si nun se quier q’aquello quede pa los llobos y los osos, el tiempuapremia. Los valientes que queden son pocos y tán mallaos.
En Xixón a 15 de septiembre de 2018
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